maandag 8 juni 2009

Vrijwilligerswerk is voor iedereen!

Zoals de meesten van jullie wel zullen weten ga ik komende zomer vrijwilligerswerk doen in Cajetina, Servië. Dit weekend had ik een voorbereidingsweekend in Nijmegen voor alle Nederlandse vrijwilligers die via Stichting VIA worden uitgezonden over de hele wereld. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten van dit weekend. Zouden mijn kampgenoten voor dit weekend werkelijk allemaal idealistische wereldverbeteraars zijn? Op station Nijmegen Heyendaal leek dit vooroordeel bevestigd te worden: ik ontmoette een jonge man met warrig haar in een paardenstaart, een grote tas op zijn rug en een slaapzak onder zijn arm, dat was onvermijdelijk een groepsgenoot. Samen liepen we naar de locatie waar het weekend plaats zou vinden.

De eerste gesprekken met andere vrijwilligers verliepen makkelijk: iedereen was nieuwsgierig waar de anderen heen zouden gaan en wat zij daar zouden doen. Het viel me gelijk op hoe divers de groep was: de bestemmingen liepen uiteen van België en Duitsland tot de VS en Palestina, studies van humanistiek en communicatiewetenschappen tot wiskunde, deelnemers waren in de leeftijd van achttien tot over de vijftig en de man-vrouw verhouding was ook ongeveer fifty-fifty, waar de meesten een overschot aan vrouwen hadden verwacht. Tijdens het kamp kregen we natuurlijk informatie over hoe het er aan toe gaat in zo'n werkkamp in het buitenland, maar de nadruk lag op het groepsgevoel. We speelden veel spelletjes, deden theater en simuleerden moeilijke situaties die we tegen zouden kunnen komen deze zomer. 's Avonds maakte iemand het gezellig door op de piano verzoeknummers te spelen terwijl enkele enthousiastelingen de vocalen verzorgden. Het werd dus een zeer geslaagd voorbereidingsweekend!

Vooraf had ik mijn twijfels over het type mensen dat ik tijdens dit weekend zou ontmoeten. Tijdens het kamp werd mij duidelijk dat vrijwilligers echt niet allemaal idealistische wereldverbeteraars zijn. Het zijn mensen zoals jij en ik. Vrijwilligerswerk is voor iedereen. Eén ding weet ik zeker na dit weekend: ik ga een geweldige tijd krijgen daar in dat kleine bergdorpje in Servië!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten